Våre behandlinger

Ny pasient?

Vi setter alltid av rikelig med tid ved den første konsultasjonen hos oss. Det er viktig for oss å bli kjent med deg, slik at vi kan høre om dine ønsker og behov før behandlingen. Om du trenger behandling vil du få en behandlingsplan og et kostnadsoverslag på tannbehandlingen før vi setter i gang.

Akutt behandling

Vi forsøker å rydde plass til akutte henvendelser. Om du trenger akutt hjelp, er det fint om du kontakter oss så snart som mulig, og så tidlig på dagen som mulig. Tannlegen vil diagnostisere problemet, og utføre akutt behandling for å redusere smerter.

Våre behandlinger

Amalgamsanering

Om du er syk eller bare ønsker å skifte ut dine amalgamfyllinger kan vi hjelpe deg med det. Vi har ekstra beskyttelsesutstyr når vi tar fyllingen ut. Les mer om behandlingen under amalgamsanering.

Tannlegeskrekk (Odontofobi)

Mange gruer seg i ukesvis før de skal til tannlegen. Terskelen for å ringe er ofte høy. Send oss en e-post og fortell om ditt problem, eller dine tanker (post@tannlegenlundebyogtreider.no). Eller ring oss gjerne på telefon +47 66 80 11 44. Vi har hjelpemidler for at konsultasjonen skal gå lettere slik at du får den tannlege hjelpen som du trenger. Tannbehandling skal ikke lenger være en smertefull opplevelse. Vi har troen på at å forklare deg hva som skal skje, bedøvelse, og bruke tid vil bidra til å gjøre tannlegebesøket positivt!

Undersøkelse

Under en undersøkelse vil tannlegen inspisere, tenner, slimhinner, tannkjøtt, tunge og kjeveledd. For en fullstendig undersøkelse må det stort sett taes røntgen bilder. Dette for å se det som ikke vises på overfalten til tenner og tannkjøtt. Vanligvis taes 2 røntgen bilder, noen ganger er det nødvendig med flere. Dette vil du få beskjed om. Stort sett er det nødvendig med en rens til slutt for å fjerne, tannstein, plakk og misfarging.

Tannkjøttsbetennelse

Tannkjøttbetennelse (gingivitt) kan for noen utvikle seg til en mer etablert betennelse i tennenes festeområde. Dette ble tidligere kalt ”pyrea”, i dagbruker man betegnelsen ”periodontitt”. Ubehandlet vil sykdommen føre til at tennene løsner og til slutt faller ut. Vi har lang erfaring med denne type behandling, ved alvorlige tilfeller henviser vi til en tannkjøttspesialist.

Ved vanlig undersøkelse kontrollerer vi tannkjøttet og festet på tennene. Der det er nødvendig legger vi opp en behandlingsplan, slik at betennelsen blir behandlet, og tannløsningssykdommen forsøkt stanset.

Systematisk behandling av tannkjøttsykdom kvalifiserer til bidrag fra HELFO.

Bleking

Bleking er en måte å få lysere/hvitere tenner på. Fyllinger og kroner lar seg ikke bleke. Det er også viktig med god emalje og et friskt tannkjøtt før en bleking gjennomføres. Dette kan tannlegen vurdere.

Bleking er ikke skadelig for tennene dine om det utføres på riktig måte.  Tannlegen tar et avstøp av tennene dine. Overkjeve og underkjeve, eller bare den ene. Deretter fremstilles det en skinne til deg, som du skal bruke hjemme over tid med et blekemiddel. Dette vil du få instruksjon i hvordan du skal bruke. Vi har erfaring med at hjemmebleking er den mest skånsomme og effektive måten å bleke tennene på. Dette gir også det beste langtids resultatet. Vi har også engangsskinner. Vårt blekemiddel leveres av Opalesence som har vært på markedet en årrekke.

Les mer om Opalesence på deres hjemmesider.

Fylling

Når man får hull i en tann/karies, det har gått ett skall av tannen, eller man misteren gammel fylling, må tannsubstansen erstattes av et tannfyllingsmateriale. Vi benytter komposittfyllinger/hvite fyllinger som første valg der størrelsen tilsier det. Det sparer mest av tannen og er det rimeligste alternativet. Tannsubstans kan også erstattes av porselen, selve porselensinnlegget lages av en tanntekniker etter tilpasning  og avtrykk fra tannlegen. Og sementeres deretter hos tannlegen. Et porselensinnlegg koster omtrent det samme som en krone.

Fyllingenes levetid varierer med hensyn til ulike faktorer som lokalisasjon, tyggetrykk, spyttsammensetning og rengjøring. Om du har smerter ved tygging eller mer ising fra tannen når fyllingen er helt ny, går dette som regel over av seg selv. Er skaden stor trenger tannen en krone. Dette vil du få god informasjon om fra tannlegen.

Krone

En krone fremstilles av en tanntekniker etter tilpasning og avstøp av tannlegen. Det finnes ulike typer kroner, men det er mest vanlig med en krone i porselen som bestilles i samme form og farge som dine tenner. Vi benytter stort sett såkalte zirkoniumkroner, som er hvite både utenpå og innvendig.

Ved kroneterapi har du din egen tann under. Den øverste delen av tannen er så ødelagt at du trenger en ny konstruksjon/krone på toppen. Dette er ment å være en varig behandling med god prognose.

Fasetter/fasader

Dette er porselen som limes utenpå tennene dine. Tannen må slipes på overflaten for at det skal bli pent. Stort sett lages fasetter i estetiske soner som i fronten.

Bro

Dersom du mangler en eller flere tenner kan disse erstattes med en bro. En bro er flere porselenstenner som henger sammen som festes til dine egne tenner. Dette fremstilles også av en tanntekniker etter tilpasning og avstøp av tannlegen. Vi foretrekker å lage kroner og broer uten metall.

Proteser

Om du mister alle tennene og trenger en helprotese eller mangler noen tenner og trenger en delprotese kan vi hjelpe deg med det. Da får du flere tenner erstattet med tenner som kan tas ut og inn av munnen. Om du har noen tenner igjen vil de bli feste for protesen. Dette er et rimelig alternativ for å erstatte flere tenner. Om du mister tennene på grunn av tannkjøttsykdom vil du få støtte fra Helfo.

Rotfylling

De fleste rotbehandlinger skyldes at bakterier fra et hull i tannen er kommet helt inn til nerven og forårsaket infeksjon. Dette KAN gi tannverk. Behandlingen er da å fjerne de/den infiserte nerven/nervene og legge inn et bakteriedrepende stoff i roten/røttene. Når infeksjonen er borte fylles roten/røttene igjen. Deretter legges det en fylling på toppen. (I noen tilfeller bør man ha en krone på tannen dersom det er lite tannsubstansigjen).

En rotbehandling er tidkrevende og det tar 2-3 besøk før tannen er ferdig rotfylt. Selve behandlingen er vanligvis helt smertefri, men noen kan få en liten oppblussing av infeksjonen, spesielt etter første behandling.
I noen tilfeller må denne behandles med antibiotika. I dag renses og utvides de fleste rotkanalene med maskinelle roterende instrumenter på en rask og sikker måte.

Slag, sprekker og skader på tennene kan også føre til at nerven dør.

Bittskinner- smertebehandling av muskler og kjeveledd

Om du har smerter i ansiktet og/eller kjevene kan dette komme fra entann, fra bihulene eller fra muskler/kjeveledd.

Det kan være mange årsaker til smerter fra musklene i ansiktet, ofte har det med stress å gjøre. Dette kan lett føre til hodepine. Smertene kan også komme fra nakken. Vi kan hjelpe deg å forstå smertene, men årsaken kan vi ikke gjøre noe med. Vi kan gi deg en behandling som hjelper å spenne musklene av ved hjelp av en bittskinne. Dette er symptombehandling. Denne behandlingen får du støtte til fra Helfo.

Refusjon for tannbehandling

Etter fylte 20 år må de fleste pasienter selv finansiere egen tannbehandling. Det finnes likevel noen situasjoner hvor staten gir  full eller delvis refusjon for behandling. Lundebytannlegene har direkte opp gjør med HELFO. Dersom du har rett på refusjon fra det offentlige, vil dette trekkes fra oppgjøret ditt før du betaler.

Som behandlende tannlege er vi forpliktet til å vurdere om din tilstand kan gi rett til stønad, for så å vurdere hvilken behandling som er refusjonsberettiget for den aktuelle tilstanden.

Spør oss gjerne om du lurer på noe, eller les mer på helfo.no